Het stappenplan voor een nieuwe website voor jouw schoonheidssalon, praktijk of huidinstituut.
Als je een website wil (vernieuwen) en op zoek gaat naar informatie kan dat allemaal best overweldigend zijn. Er is ontzettend veel concurrentie, de begrippen vliegen je om de oren en iedereen benadrukt de belangen van SEO en gebruiksvriendelijkheid. Terwijl jij ‘gewoon’ een stijlvolle website wil die doet waarvoor je hem nodig hebt.
Als ik een website voor iemand ontwikkel volg ik altijd een bepaald stappenplan, dat begint met een strategie gesprek. Tijdens dat gesprek stel ik een aantal vragen die helpen om duidelijk te krijgen hoe de website moet gaan worden. Dit betekent overigens niet dat dit dé manier is, maar dit is hoe ik het zelf doe en prettig vind. Een kleine greep uit de punten die ik vaak bespreek:
De praktische kant
Hierbij kijken we naar de praktische kant van zaken. Heb je al een domeinnaam en website? Zo ja, waar is deze gehost? En als je een cms pakket hebt, of je hebt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van een page builder bij jouwweb of strato, wat is dan de opzegtermijn? Is dit voor jou hocus pocus en begin je al af te haken? No worries, het is vaak vrij simpel te achterhalen. Als je een goede webdesigner in de arm neemt kan hij/zij je daar mee helpen.
Terug naar de basis
Omschrijf je bedrijf. Wat is jouw strategie, missie en visie. Waarom heb je een website of -shop nodig? Welke eisen stel jij aan een website? Zomaar een paar vragen die je jezelf kunt stellen. Het lijken enorme open deuren maar als je ze goed probeert te beantwoorden kom je vaak tot een aanvullend inzicht. Misschien had je er bijvoorbeeld nog helemaal niet aan gedacht dat een goede website je ook tijd kan besparen, meer omzet op kan leveren, je productverkoop kan stimuleren of een nieuwe doelgroep aan kan trekken. Kortom: hoe kan jouw website bijdragen om jouw doelstellingen te behalen?
Structuur en inhoud
Hoe moet jouw website opgebouwd worden om goed aan te sluiten bij je bedrijf? Waar is jouw doelgroep naar op zoek, wat is het aanbod en hoe maak je die koppeling? Denk hierbij eens aan de structuur van je website. Hoe kun je het duidelijk en overzichtelijk maken wat je doet en waarvoor mensen bij je terecht kunnen? Kijk ook eens om je heen hoe anderen dit doen en wat jou zelf aanspreekt. Kopiëren is nooit goed, maar je mag best inspiratie zoeken.
Aanbod
Laat jij alleen zien wat je aanbiedt? Of leg je juist uit met welk probleem je jouw klant kan helpen en wat de oplossing kan zijn? Voor een schoonheidssalon kan dat praktisch betekenen door in een blog of op een pagina met huidproblemen meer informatie te geven over bijvoorbeeld acne. Vervolgens vertel je de bezoeker dan hoe jij hem of haar kunt helpen en verwijst naar de mogelijkheid een bepaalde behandeling te boeken, een intake te plannen of een product te bestellen. Dat werkt vaak een stuk beter dan een ‘lege’ opsomming van behandelingen of producten.
Het visuele design
Een aantrekkelijke website maken is niet zo eenvoudig. Het praktische aspect moet samenkomen met de styling. Bovendien zijn er allerlei bewezen methoden qua opbouw die goed werken. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat de website past bij het bedrijf. De huisstijl moet direct naar voren komen zodat de bezoeker snapt dat hij goed zit. Heb jij bijvoorbeeld een knalroze huisstijl en bestaat je website uit aardetinten, dan vragen mensen zich toch af of ze niet bij een naamgenoot van je terecht zijn gekomen. Het vormt geen geheel.
Ga eens na of bepaalde elementen van websites je aanspreken (of juist niet) en waarom dat zo is? Vind jij de website van een bepaald kledingmerk heel mooi of die van de yogaschool om de hoek? Hou je van strak, vrouwelijk of juist van minimalistisch? Probeer te ondervangen wat jou in deze sites aantrekt.
Heb jij al een duidelijke huisstijl, teksten en goede foto’s? Deze ‘ingrediënten’ bepalen namelijk voor een groot deel hoe je site eruit komt te zien. Een webdesigner kan jou hierin adviseren en dit in sommige gevallen ook geheel uit handen nemen.
Zoek een betrouwbare partner
Als je niet zelf aan de slag wil gaan is het natuurlijk van groot belang een fijne samenwerking aan te gaan met een webdesigner. Zorg dat je vooraf duidelijk bespreekt wat je wensen zijn. Vraag om een vaste prijs, die gebaseerd is op jouw wensen. Het is ook fijn om op voorhand te weten wat het kost als je toch wijzigingen of aanvullingen hebt.
Daarnaast is het belangrijk te weten of de kosten inclusief of exclusief hosting en onderhoud zijn, of er koppelingen mogelijk zijn met de software die je nu gebruikt of wil gaan gebruiken en of je socials geïntegreerd kunnen worden.
Wanneer je je website in WordPress laat bouwen, en je hebt alle inloggegevens ontvangen, dan weet je dat je je site altijd eenvoudig kunt onderhouden, up-to-date houden en overdragen wanneer dat nodig mocht zijn.
Ik hoop natuurlijk dat je met bovenstaande punten een duidelijker beeld hebt gekregen van een aantal punten waar je aan moet denken als je een (nieuwe) website wil. Loop je toch nog tegen bepaalde zaken aan of wil je vrijblijvend advies? Aarzel niet om me te contacten zodat ik je misschien op weg kan helpen.
Bereik meer potentiële klanten en vergroot je online zichtbaarheid met een website die is afgestemd op de specifieke eisen van de schoonheids- en huidtherapiebranche.
Ben je op zoek naar een nieuwe website voor jouw schoonheidssalon of huidtherapiepraktijk? Ontdek de perfecte online oplossing voor jouw onderneming. Wij bieden professioneel webdesign, specifiek afgestemd op de unieke behoeften van de beautybranche.
Onze deskundige webdesigners begrijpen de nuances van de beautybranche en zorgen ervoor dat jouw nieuwe website niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook geoptimaliseerd is voor zoekmachines.