Een logo is een belangrijk onderdeel van je huisstijl. Als schoonheidsspecialist , huidtherapeut of huidexpert is het heel belangrijk om een goed logo en een goede huisstijl te hebben. Jouw professionaliteit moet namelijk goed tot zijn recht komen in je online en offline uitstraling.
Waarom is een goed logo zo belangrijk voor een schoonheidssalon of huidkliniek?
De tijden van de gouden gids zijn voorbij. Een klant belt meestal niet out of the blue voor een afspraak. Ze zijn jou of jouw bedrijf waarschijnlijk al een paar keer, online en/of offline, tegengekomen voordat ze daadwerkelijk die afspraak inplannen.
De indruk die potentiële klanten tijdens deze ontmoetingen krijgen moet aanzetten tot het maken van een afspraak.
Als schoonheidsspecialist/huidexpert weet je als geen ander hoe belangrijk het is dat een huid goed wordt behandeld. De klant voelt dit ook aan en zoekt kwaliteit.
Een logo moet professionaliteit uitstralen
Onbewust dragen al jouw uitingen bij aan dit oordeel. Zeg nou zelf: zou jij ergens vol vertrouwen binnenlopen waar de ramen al maanden niet zijn gewassen en de stoeltjes in de ontvangstruimte duidelijk hun beste tijd hebben gehad? Waarschijnlijk (hopelijk!) niet. Ondanks dat het namelijk niets zegt over de skills van de huidexpert zegt het wel iets over het bedrijf. Het geeft je niet het gevoel dat ze weten waar ze mee bezig zijn, er mist vertrouwen.
Ditzelfde gevoel ontstaan als jouw huisstijl niet klopt of sterk verouderd is, jouw website niet functioneert of jouw brochure vol spelfouten staat.
Een logo moet passen bij jouw bedrijf
Goed, je logo en huisstijl moeten dus professionaliteit uitstralen. Maar buiten dat moeten ze ook de juiste verwachting scheppen. Ze roepen een bepaalde sfeer op en die sfeer moet passen bij jouw bedrijf. De klant maakt zich, aan de hand van de informatie die hij heeft, een voorstelling van hoe het zou zijn als hij/zij een afspraak bij je boekt. Als je logo ‘hotel chique’ uitstraalt en jouw interieur is koud en kil dan matcht dat gewoon niet helemaal lekker.
Je wil dat het hele plaatje klopt. Alle details maken samen het geheel van de beleving.
Wees daarin voorzichtig met vooroordelen. Ik spreek regelmatig huid experts die bang zijn dat hun logo niet ‘klinisch’ genoeg overkomt. Maar kijk eens naar de beweging die de ziekenhuizen, privé klinieken en cosmetisch artsen als jaren maken: de weg naar een warm en welkom gevoel. Kortom: het hoeft niet blauw te zijn, maar het mag.
Ideeën en inspiratie voor logo's voor een schoonheidssalon
Een vrouwelijk gezicht met strakke lijnen en een elegant, sierlijke lettertype voor de naam van de salon.
Een afbeelding van een bloem of bloesem met zachte kleuren en een klassiek, stijlvol lettertype.
Een abstracte afbeelding van een bloem en een modern, scherp lettertype.
Een eenvoudige, minimalistische afbeelding met ronde vormen en een eenvoudig, chique lettertype.
De initialen van de salon naam, samen tot een sublogo vervormd met de naam van de salon eronder.