We kennen het allemaal. Je bent druk. Je moet eigenlijk nog wat op je socials plaatsen, je website moet nog bijgewerkt worden en oh ja, niet je bestellijsten vergeten. De nieuwsbrief? Tja, die staat onderaan op de to-do.
Maar als je het even objectief bekijkt, is dat zonde. Je laat simpelweg extra omzet liggen. Zelf ben ik ook schuldig aan het uitstellen van mijn nieuwsbrieven, en juist daarom heb ik dit onderwerp gekozen. Die spreekwoordelijke stok achter de deur wordt daarmee wel heel groot 😉 Waarom ik een nieuwsbrief zo belangrijk vindt? Ik deel mijn drie voornaamste redenen met je waarom elke salon een nieuwsbrief zou moeten hebben.
Verhoog de omzet van je salon en productverkoop
Gemiddeld checkt de Nederlandse consument 1 tot 6 x per dag zijn of haar mail en 75% heeft wel eens wat gekocht naar aanleiding van een nieuwsbrief. Dat maakt het versturen van nieuwsbrief natuurlijk direct interessant.Â
Ik merk dat als ik nieuwsbrieven stuur voor mijn klanten, dat daar werkelijk altijd resultaat op komt. Soms in de vorm van afspraken, soms in de vorm van productverkoop, natuurlijk ook afhankelijk van de opzet van de nieuwsbrief.
Eigenlijk is dit natuurlijk al reden genoeg, maar er zijn meer voordelen!
Zorg dat jouw salon top of mind blijft, verhoog de naamsbekendheid van je salon
Je verhoogt je zichtbaarheid waardoor je top of mind blijft bij je (potentiële klanten). We worden overspoeld met marketing, dus zijn snel afgeleid en kunnen niet alles opslaan. Bovendien zijn er vaak meer ‘ontmoetingen’ nodig met jouw merk voordat een potentiële klant een aankoop doet. Dankzij je nieuwsbrief pak jij weer even de aandacht. En dus zelfs als er geen directe verkoop of afspraak volgt, kan het ongemerkt er dus voor zorgen dat de klant bij een volgende ontmoeting wél actie onderneemt.
Spreid je kansen
Zelf haal ik veel klanten uit mond-tot-mond reclame en social media, met name Instagram. Dit laatste maakt mij echter best kwetsbaar. Stel nou eens dat je account onterecht wordt geblokkeerd. Hoe bereik je dan nog je doelgroep? Door te werken aan een zo groot mogelijke mailinglist met (potentiële) klanten, zorg je voor een extra kanaal waardoor je nog steeds op een relatief eenvoudige manier een grote groep mensen tegelijk kunt bereiken.
Ok. Ben je overtuigd van deze drie redenen waarom elke salon een nieuwsbrief zou moeten hebben? Dan is het natuurlijk tijd voor de volgende vraag.
Hoe pak je dit slim aan?
Als het goed is sta je al regelmatig stil bij je marketing, bewust of onbewust. Als je een goede strategie hebt dan weet je precies wat je op welk moment onder de aandacht wil brengen. En iets onder de aandacht brengen, werkt het beste door herhaling! De teksten die je voor je nieuwsbrief schrijft kun je dus direct hergebruiken in je social posts, en die moest je toch nog schrijven 😉 Â
Zelf werk ik graag in thema’s als het gaat om content creatie. Het is een misvatting dat een nieuwsbrief over ‘nieuws’ moet gaan. Je kunt heel gericht je marketingstrategie opdelen in maanden of kwartalen, waarbij je thematisch werkt.
Dit thema kan natuurlijk wel samenhangen met een interne ontwikkeling (nieuwe behandeling, jublieum, je verjaardag) maar ook met seizoenen, evenementen of feestdagen. Nu is het bijvoorbeeld de uitgelezen tijd om ‘herfst toppers’ naar voren te brengen. Welke producten raad je aan tegen de opgelopen pigmentvlekjes deze zomer en welke behandelingen zijn geschikt? En wellicht kan je hier een leuke actie mee opzetten?
Hoe verzend je een nieuwsbrief voor je salon?
Soms is het mogelijk om via je afsprakensysteem een nieuwsbrief naar je contacten te verzenden. Ook zijn er nog talloze online programma’s, vaak zelfs met een kosteloze versie, waarmee je eenvoudig een nieuwsbrief kunt opstellen en versturen. Denk bijvoorbeeld aan Mailchimp, waar ik zelf graag mee werk. Hierin kan je ook gelijk inzien hoe vaak je nieuwsbrief wordt geopend en zelfs op hoe vaak op elke link wordt geklikt. Onwijs handig dus!
Leuk, maar een nieuwsbrief schrijven is niets voor mij..
Je hebt nu drie redenen waarom elke salon een nieuwsbrief zou moeten hebben gelezen. Maar wanneer het niet bij je past of als je weet dat het er simpelweg niet van komt, kijk dank eens naar alternatieven. Denk eens aan een WhatsApp-lijst of blog op je site waar je een aanbieding aan koppelt. En is een tekort aan tijd of inspiratie het probleem? Dan kun je het uiteraard ook uitbesteden.
Ik denk graag met je mee over een goede marketingstrategie en samen met mijn team kan ik je het praktische werk uit handen nemen, waardoor jij alleen nog maar een akkoord hoeft te geven voor het verzenden. Laat het ons gerust weten als we je op weg kunnen helpen of als je andere vragen hebt.
Romijn helpt je graag met het opstellen van je nieuwsbrief