Misschien ken je het wel? Je hebt veel tijd in het (laten) ontwikkelen van je website gestoken en toch lijkt het nog niet goed lopen. Je laat op die manier potentiële nieuwe klanten liggen. Het staat wel op je to-do-lijstje maar je komt er niet toe uit te zoeken wat er nu precies verbetert moet worden.
Opvallend bij salon websites is dat er vaak dezelfde fouten gemaakt worden. Ben jij nieuwsgierig of dit ook voor jouw website geldt? Lees dan snel verder en ga na of je deze punten bij jezelf (of misschien wel bij een concullega) herkent.
Onoverzichtelijke indeling
Als er iets is waar mensen van afschrikken, dan is het wel onoverzichtelijkheid. De bezoeker van jouw website is ergens naar op zoek, er is een behoefte, anders is hij niet op jouw website. Wanneer hij of zij dit niet snel genoeg vindt is de kans snel gemist. Dat wil je dus voorkomen. Maar hoe ontstaat nou die onoverzichtelijkheid en belangrijker nog: wat doe je ertegen?
Voorkom een ‘rommelige’ menu. Door een te druk of ongeorganiseerd menu weten bezoekers niet waar ze moeten kijken. Websitebezoekers ‘scannen’ je pagina en lezen alleen wat hen interesseert. Zorg daarom voor maximaal zeven pagina’s in je menubalk en maak gebruik van een dropdown-menu (een menu dat als het ware uitklapt.)
Buiten de menubalk ontbreekt ook regelmatig de structuur op de website zelf. Zorg voor een logische opbouw. Regelmaat kun je creëren door een vaste volgorde en vormgeving te gebruiken op diverse pagina’s. Omschrijf bijvoorbeeld elke behandeling op dezelfde manier. Regelmaat in tekst opbouw is net zo belangrijk als de vormgeving. Beschrijf bijvoorbeeld eerst wat de behandeling precies doet, wat deze inhoud en hoe je het inzet en (indien van toepassing) sluit je af met een nazorg of product advies.
Geen eigen identiteit
Niet per se een ‘harde fout’ maar wel een gemiste kans die we vaak tegenkomen is een inconsequente of onpersoonlijke branding. Op je website is een eigen identiteit heel belangrijk, je identiteit komt samen met je huisstijl. Wanneer dit geen mooi geheel is op je website zal het klanten in de war brengen en positioneer je jezelf niet als een professioneel en sterk merk.
De doelgroep moet zich aangetrokken voelen tot jouw identiteit. Natuurlijk is het niet zo dat je met een prachtige website in jouw huisstijl morgen opeens twee keer zoveel afspraken zult ontvangen, maar wanneer hier niet voldoende prioriteit aan wordt gegeven kan je onbewust veel (nieuwe) klanten en dus omzet mislopen. Uiteindelijk dus absoluut een curiaal onderdeel van je bedrijf. Besteed hier daarom genoeg aandacht aan.
Bespreek ook of je alle bestand types ontvangt die voor jou van toepassing zijn. Maar welke bestandtypes zijn er dan en wat is voor mij noodzakelijk vraag je jezelf misschien nu wel af… Dat leggen we hieronder exact aan jou uit.
Wil je een keer vrijblijvend kennismaken om te zien of wij matchen? Bel of mail gerust!
Niet user friendly
Het zal je niet verbazen, het komt vaak voor dat een website niet gebruiksvriendelijk is. Knoppen en links die niet werken, te zware afbeeldingen waardoor de pagina te traag laadt of niet geschikt is om te bekijken op verschillende schermen. Niks zo irritant als een halve pagina kunnen lezen of een melding niet weg te kunnen klikken wanneer je de site op je telefoon bekijkt. Zorg dus voor een responsive website die goed functioneert.
Tot slot: een afspraak maken moet altijd simpel zijn! We komen nog vaak tegen dat het meerdere klikken kost voor je überhaupt kunt vinden hoe en waar je een afspraak moet maken. Het liefst wil je dat de bezoeker binnen 1 klik bij een button of link is om de afspraak te maken.
Herken jij deze fouten? Dan kan het absoluut lonen hier aandacht aan te besteden. Het laatste wat jij wilt is nieuwe klanten afstoten door een niet optimale website.
Kom je er niet uit of kun jij geen tijd vrij maken? Wij nemen het je graag uit handen.
Je kunt ons mailen om een vrijblijvende telefonische kennismaking in te plannen.