Een nieuw logo, waar moet ik op letten?
Een nieuw logo, waar moet ik op letten?

Heb ik een nieuw logo nodig?

Een logo is vaak het eerste wat een klant van jouw bedrijf ziet, het vertegenwoordigt jouw bedrijf, heeft de juiste uitstraling en weerspiegelt jouw kernwaarden. Ontzettend belangrijk dus voor zowel jezelf, huidige en toekomstige klanten. Wanneer jouw huidige logo niet meer de sterke punten van jouw bedrijf benadrukt, is het tijd om een rebranding te overwegen.

Heb ik voldoende aan 'alleen' een logo?

Een logo is niet een merk, en dit wordt vaak met elkaar verward. Een logo is eigenlijk een onderdeel van je huisstijl. Alleen een logo zal niet voldoende zijn om jouw merk en bedrijfsidentiteit goed neer te zetten. Stel, je hebt een logo maar de kleuren, lettertypes, foto’s en stijlen die je gebruikt op bijvoorbeeld social media zijn niet consistent, dan zal men, hoe goed en professioneel jouw logo ook is, je niet herkennen.  

Onze klanten maken dan ook over het algemeen gebruik van ons huisstijl pakket. Hierin leggen wij niet alleen het logo vast, maar ook een evt. sub-logo, kleuren, patroon, lettertypes, andere elementen als figuren en een moodboard. Bovendien zitten er ook twee ontwerpen bij voor drukwerk, zoals bijvoorbeeld een visite/afspraken kaartje en een prijslijst of cadeaubon. Kun je die gelijk van je to-do list afstrepen.

Waar moet ik rekening mee houden als ik een nieuw logo of nieuwe huisstijl wil laten maken?

Zoek een ontwerpen die verstand heeft van jouw branche. Bespreek duidelijk jouw wensen en laat deze bijvoorbeeld zien door een moodboard of schets te maken. Spreek daarnaast duidelijk af wat er wel/niet inclusief is in de prijs.

Bespreek ook of je alle bestand types ontvangt die voor jou van toepassing zijn. Maar welke bestandtypes zijn er dan en wat is voor mij noodzakelijk vraag je jezelf misschien nu wel af… Dat leggen we hieronder exact aan jou uit.

Wil je een keer vrijblijvend kennismaken om te zien of wij matchen? Bel of mail gerust!

Welke bestanden van mijn logo heb ik nodig?

Er zijn veel opties en vaak wisselt dit het per ontwerper welke bestanden zij standaard leveren. Onderstaand vind je een aantal bestandsformaten voor zowel web als print, met allemaal hun eigen functie;

  • .AI (adobe illustrator)

Dit is het originele bestand waar jouw logo in is ontworpen. Sommige ontwerpers sturen dit bestand wel mee en sommige kiezen ervoor dit niet te doen. Dit bestand is niet noodzakelijk om verder te kunnen, gezien je, als het goed is wel de andere bestanden ontvangt om mee te kunnen werken.

  • .EPS

Een EPS bestand is een vector bestand wat betekend dat je dit kan schalen (groter of kleiner kan maken) zonder dat het zijn kwaliteit verliest. Erg belangrijk als je wellicht in de toekomst een iets op groot formaat wilt laten drukken, zoals een bij bijvoorbeeld autobestickering of raambestickering.

  • .PDF

Deze kent iedereen wel. PDF bestanden worden vaak gebruikt voor documenten. Ze zijn makkelijk te delen en kunnen op iedere computer geopend worden.

  • .JPG

Een jpg bestand is geschikt voor gebruik op social media en op je website in de juiste kleurmodus (RGB). Ook is hij geschikt voor drukwerk (CMYK). Een nadeel is wel dat je een JPG niet met een transparante achtergrond kan opslaan. Dit zorgt ervoor dat je altijd een ‘achtergrond’ meekrijgt. En daar is de .PNG dan voor.

  • .PNG

Een PNG is zeer geschikt voor op je website door zijn transparante achtergrond. Je kan dit bestand dus mooi over een foto of een gekleurd vlak plaatsen. Bij bijvoorbeeld een foto van resultaten bij een klant zie je dit vaak.

Hoe kan ik mijn nieuwe logo introduceren of invoeren?

Een leuke manier om je logo te introduceren os door het eerst aan te kondigen via je socials. Dit kan door al een paar weken/dagen van tevoren bekend te maken dat er een grote verandering plaats gaat vinden binnen jouw bedrijf, dit maakt de klant nieuwsgierig. Vervolgens kun je een sneakpeak delen en vertellen dat je een nieuw logo/branding hebt laten ontwerpen, en je de volledig nieuwe uitstraling over een paar dagen met hun (jouw klanten) deelt. 

Als je dit wenst kunnen wij de posts en/of stories voor de aankondiging ook direct voor je meenemen in je nieuwe huisstijl, templates maken of je complete feed ontwerpen of zelfs overnemen. Bekijk eens onze pagina over socials.

Je kunt er voor kiezen om ook direct al je drukwerk en evt. fysieke uitingen (raamstickers, autobelettering etc.) ook direct mee te nemen of dit gefaseerd te doen. Voor het grafisch ontwerp ervan kun je ook bij ons terecht

Daarnaast kun je je online branding ook direct toepassen door je website aan te passen en/of te vernieuwen. We helpen je hier graag bij zodat alles precies op elkaar aansluit!

afbeelding van webdesign by bureau van houtum

Logo ideeën en inspiratie

  • bedrijfsnaam als logo (woordmerk)
  • alleen een icoon (beeldmerk)
  • combinatie van woord- en beeldmerk
  • je eigen naam verwerken
  • initialen van jouw bedrijfsnaam
  • beeld verwerken van jouw branche 

Of, verwerk er iets persoonlijks in. Bijvoorbeeld, wanneer je een liefde voor astrologie hebt, kun je subtiel sterretjes terug laten komen. Wat we hiermee willen zeggen is dat een logo tegenwoordig niet meer heel letterlijk hoeft te vertellen wat je doet. Uitstraling en sfeer gebaseerd op je visie en normen zijn veel belangrijker.

Wat kost een nieuw logo of een nieuwe branding/huisstijl?

Dit hangt uiteraard af waar je het laat maken. Bij Bureau van Houtum bieden we alleen volledige branding aan en geen los logo. Dit omdat wij erin geloven dat alleen een logo niet voldoende zal zijn om jouw merk en bedrijfsidentiteit goed neer te zetten. Naast je logo heb je een kleurenpalet, typografie, een sublogo, evt. variaties of patronen, een moodboard nodig. 

Een professionele branding ligt meestal tussen de 450 en 650 euro. De prijs is afhankelijk van welke items je in het pakket op wil nemen.

Kan ik zelf een nieuw logo ontwerpen of kan mijn ontwerp als inspiratie gebruikt worden?

We hebben er allemaal wel eens van gehoord, websites zoals Canva of Logomaker. Als je het ons vraagt is het volledig afhankelijk van hoe je het gebruikt. Het kan heel praktisch zijn om een tof template ZELF te maken die je voor je socials inzet.

Maarrrr… deze websites werken veelal met ‘standaard’ templates die niet persoonlijk voor jou zijn ontworpen. Grote kans dat jouw concurrent of iemand anders exact hetzelfde heeft waardoor je niet de herkenbaarheid creëert die jouw bedrijf verdient! Niet heel handig dus.

Zoals we eerder in dit artikel hebben aangegeven heb je bovendien verschillende bestanden van een logo nodig om het goed te kunnen gebruiken. Wanneer je zelf een logo ontwerpt en dit niet doet met de programma’s die een grafisch ontwerpen gebruikt zal je bijvoorbeeld geen .EPS bestand kunnen opslaan om het bestand zonder kwaliteit verlies te kunnen schalen.

Wanneer je zelf ideeën en/of schetsen hebt van je logo is dit natuurlijk heel goed bruikbaar om door een professional uit te laten werken. 

Meer blogs